Ironiskt?!

"....ta vara pa idag for du vet aldrig vad morgondagen for med sig.... ". Ironiskt att jag avslutade mitt blogg inlagg pa det viset.

Klockan 4 - halv 5 imorse tandes plotsligt lampan i vart sovrum. Det var Ryan som slog pa lampan och han sprang omkring som en galning. Forst trodde jag att vi hade forsvit oss och var sena till jobbet. Men nar jag kollade pa klockan var den bara halv 5. Konstigt tyckte jag. Forsokte fraga Ryan vad som stod pa och varfor han vackt upp mig. Allt jag hann forsta var bara "mom called, dad collapsed and ambulances". Fort som attan var jag ur sangen och kladde mig och sa sprang vi bada tva over till Susi och Franz.

Susi hade tydligen vaknade till runt 4-tiden av att hon horde ett hogt dan och fann Franz pa golvet. Hon ringde 911 och sen ringde hon oss. Forst trodde vi alla att det handlade om hjartattack eller stroke. Vi foljde alla med till akuten men jag och Susi korde forst i en bil och Ryan kom lite senare i var bil. Val framme fick jag och Susi ga in i rummet och da direkt vi kom in sa borjade alla sjukskoterskor plostligt springa runt och saga "seizure". Det kandes som man var mitt i ett avsnitt av House.  Doktorn som vi hade sa att Franz fatt ett "anfall" hemma och det var det vi aven bevittande pa akuten. Det var riktigt laskigt att se nagon fa ett anfall. I USA heter det seizure. Och det var laskigt att se nagon som man ar sa nara till fa det ocksa. Och sen Susi som var i tarar var ocksa hemskt. 

Tur att vi bor granne sager jag bara for det var himla bra att Ryan och jag kunde folja med henne och vara dar for henne nar alla poliser, brandkar och ambulansman.

Vi var pa sjukhuset fran 5 pa morgonen till halv 10 och sen for jag och jobbade fran 10 - 6.
Det tog hela dagen men antligen fick vi besked pa varfor Franz fick ett anfall: det heter Cavernous Angioma. Eftersom jag inte riktigt har nagon aning om hur man oversatter till svenska sa far ni en sammanfattning pa engelska: 

  • A cavernous angioma is a blood vessel abnormality characterized by large, adjacent capillaries with little or no intervening brain. The blood flow through these vessels is slow.
  • Cavernous angiomas can occur anywhere in the central nervous system.
  • The disease occurs in 0.4 percent of the population, and 18.7 percent of these patients have multiple lesions.
  • Treatment:

  • Patients with seizures are very likely to become symptomatic again. Seizure control frequently becomes more difficult with time, requiring surgical removal of the lesion.
  • Surgical removal of the lesions offers the best possible outcome, but the risks of hemorrhage, age of the patient, presence of previous hemorrhages and the patient’s symptoms all must be considered.
  • Men vi ar valdigt lyckligt lottade att det inte var en hjartattackt eller stroke. Eller att dom fann nagot annat hemskt; tumor, cancer!

    Forhoppningsvs far han komma hem imorgon!!!  

    Keep us in your prayers! 


    Kommentarer
    Postat av: Miii

    men huvva!! fy tusan så läskigt det måste ha varit för er! jag vet inte riktigt om jag förstod allt det på engelska men som du skrev, tur att det inte var hjärtattack eller cancer eller nått annat hemskt!! hoppas han blir bättre snart, tänker på er gumman! Pussokram.

    2011-03-04 @ 08:14:26
    URL: http://miiimary.blogg.se/
    Postat av: Mia

    Men fy så hemskt! Hoppas verkligen han blir kry snart!!



    Hälsa till Franz och Suzi från oss. Säg att vi tänker på dom! Hälsa Ryan också.



    Puss och kram

    2011-03-04 @ 12:59:30
    URL: http://miaindia.blogg.se/
    Postat av: Annika

    Usch vad läskigt. Tänker på er. Kram Annika.

    2011-03-06 @ 14:40:16

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0