Olycksdrabbade i Prag!

OJ vad det ar mycket som har hant pa den har resan och vi har inte ens varit borta en vecka. Vart ska jag borja nagonstans??

Vart plan till Prag gick runt halv 7 pa torsdagkvall och vi hade anordnat skjuts till Milwaukees tagstation, dar vi tankt ta bussen till Chicao, med Ryans kompis Russ. Det forsta som hander ar att vi missar bussen med enstaka minuter och det slutar med att Russ maste kora oss anda till Chicago och till flyget, vilket var jattesnallt av honom eftersom han var tvungen att ta ledigt fran jobbet. Att kora oss till Chicagos flygplats ar tar ju atminstone en halv dag.

Val framme i Prag tar vi en taxi ut till Johan och Aykay och Johan moter upp oss utanfor deras hus. Aykay var tvungen att jobba anda till klockan 6. Vi gjorde oss iordning och begav oss ut pa stan for att mota upp Aykay och "go out to dinner". Prag ar underbart vackert och det var harligt att kunna strosa runt utan att behova ha tillgang till bil. Vi hade en riktigt harlig fredagkvall med god mat och avslutade kvallen med ett attempt till att se " the green fairy". Ps: Absinth ar inte gott!!!!

Lordag morgon ar var forsta riktiga sightseeing dag och var forsta anhalt ar "the castle". Vi hoppar pa en s.k tram (sparvagn??) och nar vi av nagon okand anledning maste hoppa av sparvagnen och byta upptacker jag att min handvaska ar oppen och varningsklockor borjar ringa i mitt huvud. Frenetiskt borjar jag rota runt i min handvaska (som kanns orovackande latt helt plotsligt) och upptacker naturligtvis att min planbok ar sparlost borta. Vi knallar hem till Johan och Aykays och borjar ringa runt for att sparra alla mina kort. Jag sparrar mitt svenska bankkort, 2 amerikanska bankkort. Jag forlorade mina 2 korkort och mitt jobbtillstandskort i USA (tur att jag redan fatt ett heltidsjobb). Efterat gick vi runt och undersokte i papperskorgar om kanske ficktjuven hade kastat bort min planbok nar den upptackte att jag faktiskt inte hade ett enda ore i planboken, jag tror jag bara hade 1 USA dollar. Typiskt. Nar vi inte hittade min planbok, vi hittade faktiskt nagons annans som var slangd i en sopkorg sa gick vi till polisen och rapporterade den stulna planboken. Inte en bra start pa var Prag resa.

Efter vi hade varit hos polisen sa for vi upp till slottet. Typiskt nog var slottet avsparrat och stangt sa vi kunde inte ga in och ta bilder med vakterna som vaktade slottet. Vi fick veta efterat att det var paven som hade varit pa besok i slottet. Johan och Aykay sa att det var forsta gangen som slottet varit stangt nar dom varit dar.

Pa kvallen gjorde vi oss iordning for att ga ut och ata middag. Johan och Aykay skulle bjuda oss pa var brollopsmiddag. Ett stalle dar man far ata hur mycket som helst, tills man ar matt. Vi var lite sena och skyndade oss till tunnelbanan. Dagen innan hade Ryan och jag kopt 4 stycken 24-timmars tunnelbanke kort och vi hade anvant det forsta kvallen innan runt halv halv 7 tiden. Var middagsreservation var klockan 7. Pavag ut fran tunnelbanan blir vi stoppade av nagra vakter som vill se vara tunnelbane kort. Vi visste ju att vi bade hade dom fran igar och nya sa vi visade upp vara pass. Vakten borjade forst ge tillbaka korten men sen andrade han sig och tittade pa tiden. Tydligen hade vi anvant korten fredag kvall klockan 6.25 och nu var klockan 6.55. Okej tankte vi och visade varat andra tunnelbane kort for idag. Men nej sa vakten, dom ar ju inte giltiga. Vi hade ju inte stamplat dom innan vi gick pa tunnelbanan. Nepp, ni far bota 700 kroner = 40 USD dollar/per person. WHAT? Men vi har ju nya kort? Och vi var ju bara en halvtimme over tiden. Det var ju typ mer an 500 SEK och jag var nog upprord efter att ha forlorat min planbok. Jag borjade nastan grata, hur otur kan man ha? Vi visade polisrapporten om min stulna planbok och tillslut sa dom att jag var okej men Ryan var tvungen att betala. Sa vi fick bita surt i applet och betala. Efterat sa Johan och Aykay att dom nog aldrig blivit stoppade pa minst ett halvar... sa jakla typiskt!

Efter det hade vi i alla fall en helt undebar middag och sen gick vi ut pa olika barer och en ett stalle som bara spelade 80 och 90-tals musik och hade en helt superkvall!

Sondag gick vi pa en marknad, shoppade lite och sen at vi en gudomligt god pizza. Mandag morgon klockan 6 gick vart flyg till Tyskland. Jag alskade verkligen Prag (forutom manniskorna dar) och skulle definitivt kunna aka tillbaka. Vi hade ju dessutom tva alldeles superba guider! Vi at varldens godaste cheeseburger, alltsa ostburgare som var i hamburgebrod men det var bara friterad ost som man at och inte nagot hamburgekott. Mumsigt varre.

Nu ar vi i Tyskland och jag ska forsoka uppdatera Tysklandsresan atminstone en gang innan vi aker hem till USA igen!

Kram




Kommentarer
Postat av: Miii

men gud vad otur ni har haft :/ inge kul alls juh! hoppas det vänder nu så ni får en underbar resterande resa :) Pöss o kram gumman.

2009-09-30 @ 19:47:14
URL: http://miiimary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0